Monday 19 November 2012

Phil Knight

 
Nama Penuh: Philip Hampson Knight
Tarikh Lahir: Februari 24, 1938 (age 74)
Tempat Lahir: Portland, Oregon, U.S. 
Jawatan: Ketua Pengerusi & Pengarah Urusan Nike.inc
Nilai Kekayaan Bersih(Net Worth): ^US$14.4 billion (2012)


Kisah perjalanan Nike dimulai ketika Phil Knight, seorang yang suka berolahraga dan Bill Bowerman, seorang yang suka mengembangkan perniagaan kasut bertemu pada 1957. Pada awal 1960-an, Phil memulai usaha Blue Ribbon Sports yang kemudian berubah menjadi Nike.
Keduanya, Phil berangkat dari Oregon untuk mewujudkan misi Nike “the service of human potential”, yang dalam istilah olahraga bererti menolong setiap orang untuk meraih potensi mereka di bidang masing-masing.


Phil Knight sekarang dikenali sebagai seorang miliarder, sekaligus menjadi co-founder dan mantan CEO Nike, Inc. Dia juga banyak mendukung University of Oregon, di mana dia mendapatkan gelaran sarjana S1 dalam bidang akuntansi pada tahun 1959.


Phil gemar berlari sewaktu kuliah di University of Oregon. Pada waktu itu bermulalah minatnya pada kasut olahraga. Pada masa itu, kasut olahraga ciptaan Bowerman kurang berkualiti and kemajuan yang jauh lebih buruk dari saat ini. Dari peringkat awal, Phil  seringkali mencuba bereksperimentasi dengan kasut penemuan terbaru Bowerman. Pada waktu dia di kuliah di Stanford GSB sentiasa mengimpikan untuk menubuhkan empayar sendiri, justeru penjenamaan Nike mulai muncul. Di dalam kelas bisnes yang diajar Frank Shallenberger, Phil menemukan cintanya yang lain di samping olahraga. Dia menyedari bahawa dirinya seorang entrepreneur. Dia menemukan banyak idea. Di kelas Phil juga belajar membuat  business plan. Karya ilmiahnya yang berjudul ”Can Japanese Sports Shoes Do to German Sports Shoes What Japanese Cameras Did to German Cameras?”, adalah dasar fikirannya yang berkembang ke arah penjualan kasut olahraga.


                     

Dia juga sempat berhijrah ke Jepun untuk mengasah idea-ideanya dan juga meluaskan daya kreativitinya akan hal-hal yang berbau Asia. Di sini pulalah Phil mengunjungi sebuah tempat bernama Onitsuka. Ini adalah tempat dimana kasut Adidas dibuat. Phil begitu tertarik dengan kualitinya yang bagus dan harganya yang murah, hingga ia memutuskan untuk membuat perjanjian dengan mereka untuk mengembangkan perniagaan di Amerika kelak.


Penjualan kasut yang pertama bagi Phil merupakan semasa legenda kasut Nike, dan juga memungkinkannya untuk keluar dari pekerjaannya sebagai akuntan pada tahun 1971. Sebenarnya nama Nike itu berasal dari cadangan orang lain. Jeff Johnson, temannya, menyarankan “Nike”, nama dari dewi Yunani, dan untungnya nama itu ternyata membawa makna.

Saat ini Nike merupakan perusahaan yang memimpin pasar di bidang olahraga dan fitness. Sebagai pemain kunci di setiap cabang olahraga di setiap penjuru dunia, Nike mempekerjakan 25.000 tenaga kerja secara  langsung, serta satu juta orang secara tidak langsung. Semuanya mempunyai dedikasi untuk inspirasi dan inovasi para olahragawan.



Kenangan Phil Knight Vs Bill Bowerman #youngsters


Sumber : 
http://nikeinc.com/pages/executives 
                   http://en.wikipedia.org/wiki/Phil_Knight
                   www.ciputraentrepreneurship.com